XX гасыр ахырына кадәр Мәскәү мөселманнарының күпчелеге татар булса, соңгы елларда анда өстенлек Кавказ һәм Урта Азия халыкларына күчте. Җитмәсә, башкала илнең милләтара һәм динара каршылыклар иң нык көчәйгән ноктасына да әверелде. Россия Мөфтиләр шурасы рәисе шәех Равил хәзрәт Гайнетдин (тумышы белән Питрәч районы Шәле авылыннан) әнә шундый шартларда ислам мәнфәгатьләрен яклау белән шөгыльләнергә мәҗбүр. Рәсми телевидение «күрмәгән» каршылыклар хакында туры сораулар биреп, аның белән «Ватаным Татарстан» газетасы журналисты Алсу ХӘСӘНОВА әңгәмә корып кайтты.
Мөселманнарның активлыгына каршы максатчан эш алып барыла
– Равил хәзрәт, бүген дөньяда төрле диндәге халыклар арасындагы бәрелешләрнең, милли һәм дини җирлектәге каршылыкларның шаһиты булырга туры килә. Үзебездә дә тыныч түгел. Беркөнне Дәүләт Думасы вице-спикеры Владимир Жириновскийның: «Нәрсәгә безгә Кавказ? Аларсыз да яши алабыз», — дигән сүзләре сискәндерде. Мондый шартларда Россия чигендә генә түгел, дәүләт уртасында яшәүче мөселманнарга үзләрен ничек тотарга?
– Иң әүвәл, Россиядәге барча халыклар да үзләренең нинди дәүләттә яшәгәннәрен аңларга тиеш. Әгәр Россия динара, халыкара тынычлыкны, иминлекне саклап кала алмаса, дәүләт таркалачак. Соңгы бер ел эчендә Россиядә шовинист һәм милләтче көчләр барлыгы ачыкланды. Болар, неонацистлар, Россия бары тик православие халыклары өчен генә, дип фикер йөртә. Дәүләтнең күпмилләтле икәнлеген алар искә дә алырга теләми. Шуның өчен узган елның 11 декабрендә Манеж мәйданында Билгесез солдат кабере янында: «Россия — руслар өчен генә! Кавказга бездә урын юк», — дип сөрән салган фашистик көчләр баш күтәрде. Мәчетләр кирәк түгел, дигән сүзләр дә яңгырады. Әгәр киләчәктә шушы сәясәт белән барсак, дәүләтнең юкка чыгачагы көн кебек ачык. Биредә яшәгән мөселман халкы үзләренең ватаны дип Россияне саный. Кавказ халкы: «Без Россияне көньяктан таркатмас өчен җан тырмаштык», — дип горурлана. Дәүләтнең игътибарсызлыгы, сәясәтен дөрес алып бармавы аркасында социаль һәм милли проблемалар алгы сафка чыкты да инде. Шуның нәтиҗәсендә, бүген Кавказда гаделсезлек, эшсезлек, җинаятьчелек хөкем сөрә. Аны ислам белән ничек кенә бәйләргә тырышсалар да, сәбәбе барыбер социаль проблемаларга барып тоташа. Әгәр бу мәсьәлә дәүләт күләмендә хәл ителмәсә, ул янгын учагы кебек пыскып торачак. Һәр көн әле монда, әле тегендә шартлау, һөҗүм итүләр дәвам итәчәк. Россия Федерациясендә бүген милли мөнәсәбәтләргә игътибар җитенкерәми. Милли сәясәт юк, шундый күпмилләтле дәүләтнең үзендә Милли мөнәсәбәтләр министрлыгы да, Россиядә халыкларны дуслаштыруга юнәлдерелгән сәясәт тә юк.
– «Мөселман террорчысы». Бу гыйбарә лозунгка әйләнде. Кайдадыр шартлау булган икән, иң беренче чиратта, мөселман эзен эзли башлыйлар. Мәгълүмат чаралары аша мөселманнарны каралту кем файдасына?
– Моның төп сәбәбе — исламнан курку. 1980 — 1990 елларда Татарстан, Кавказ, Россиянең үзәгендә мәчетләргә җыелган халыкның 90 проценты олы буын вәкилләре булса, 2000 елларда исә күпчелекне яшьләр тәшкил итә. Алар — укымышлы, югары белемле. Менә шушы күренеш башка диндәге халыкларны куркыта башлады. Соңгы елларда алар исламның үсешен, мөселманнарның артуын күреп тора. Европа илләрендә, Америкада, хәтта Россиянең үзендә үк ислам гаиләләренең ишәюе күзәтелә. Мөселманнарның активлыгын ничек туктатырга, дигән мәсьәләне куеп, максатчан эш алып барыла. Шуның өчен махсус кешеләр эшли, аерым технологияләр уйлап табылды. Аларның төп максатлары исламны террорчылыкка, экстремизмга китерә торган дин итеп дөньяга таныту иде. Икенче максат — мөселманнарның дәрәҗәсен төшерүгә, абруйлары үсүгә юл куймау. Шуңа күрә мәгълүмат чаралары һәм сәясәтчеләр ярдәмендә исламны террорчылык дине дип каралту бара. Ә христианлык әһелләре исламның киләчәктә иң зур үсеш алачак дин икәнен хәтта аналитик мәкаләләрендә дә язып чыкты. Берничә елдан христиан динен тотучылар саны мөселманнар белән тигезләшәчәк. Россиядә 2010 елгы халык санын алу мәгълүматларына караганда, мөселман төбәкләрендә халык 6-7 процентка күбәйгән. Ә башка милләтләрнең саны, киресенчә, кими. Европада, Төньяк Африка илләрендә, Гарәп ярымутравында революцион хәрәкәтләрнең бер нәтиҗәсе буларак мөһаҗирләрнең, качакларның Европа илләренә күчүе ыгы-зыгы куптарды. 2011 елда мөселманнарның Европага һиҗрәте башланды. Шулай итеп, иске Европада яшәүчеләрнең саны кими, ә ислам динен тотучылар арта бара. Элек Германиядә йөзләгән мөселман булса, сугыштан соңгы елларда аларның 4 миллионнан артык булуы ачыкланды. Бельгиядә, Франциядә, Британия илләрендә дә шундый арту күзәтелә. Димәк, Европада христиан дине көчсезләнә бара. Шуңа өстәп, христиан дип саналган халыклар дин тотмый, европалылар картая, ә яшьләр бала табарга теләми.
Һәйкәлне шартлатачакбыз, дигән сүзләр таратылды
– Бервакыт Чечен Республикасы җитәкчесе Рамзан Кадыйров: «Равил хәзрәт гает намазларында вәгазьне татарча укый, Россиядә бит татарлар гына түгел, ә башка милләт халыклары да бар», — дигән иде. Аңа ни дип җавап бирерсез?
– Мин Чечен жөмһүрияте башлыгы Рамзан Кадыйров белән дус. Аның соңгы инаугурациясендә дә Россия мөселманнары исеменнән котлау сүзе әйтүне миңа тапшырдылар. Кавказ республикасы президентлары белән сөйләшкәндә дә бу мәсьәлә турында сүз була, әлбәттә. Тарихка күз салсак, Россия Федерациясе башкаласы Мәскәүдә эшләп килә торган мәчетләребезне татар халкы төзегән, татар милләте тәрбияләгән имамнар анда вәгазь сөйләгән, тәрбия кылган. Мәскәүдә яшәгән мөселман халкының күпчелеге дә татарлар булган. Ләкин соңгы елларда Мәскәүгә Кавказ, Урта Азия республикаларыннан бик күп мөселманнар күчеп килде. Хәзер инде аларның да балалары мәчеткә йөри. Мәскәүдә күпләп яшәсә дә, татар халкы дини яктан актив булмау сәбәпле, алар бөтенләй югалып калды. Ә Кавказ, Урта Азия халыкларында дингә мөнәсәбәт шулкадәр көчле. Нәтиҗәдә, Россиянең үзәк өлкәләре һәм башкала мәчетләрендә вәгазь рус телендә сөйләнә. Мәскәү мәчетендә имам буларак, унбиш ел буе татар телендә вәгазь сөйләдем. Үзебезнең халкыбызга динне аңлатып, ана телемдә нәсыйхәт һәм тәрбия бирүне өстенрәк күрә идем. Ләкин соңгы еллардагы үзгәрешләр нәтиҗәсендә, мәчетләребезгә кемнәрнең килгәнен күреп, аларның таләпләрен үтәп, без рус телендә дә вәгазь сөйләргә мәҗбүр булдык. Бүген мәчетләребездә гарәпчә хөтбә, татарча кыска гына вәгазь сөйләнә. Тик күпчелекне русча аңлатабыз. Ә Рамзан Кадыйровның тәнкыйть сүзендә берникадәр хаклык бар, әлбәттә. Россия Федерациясе ул — күпмилләтле, күпдинле дәүләт буларак, безнең мөселман җәмгыятебездә дә күптеллелек хөкем сөрә. Халык өчен кайсысы файдалырак, без шуны эшләргә тиеш.
– Мәскәү мәчетләрендә урын җитми, гает намазын кешеләр урамда укый. Төп мәчеттә төзелеш эшләре бара инде. Әмма башкаланың Текстильщик бистәсендә мәчет салуга юл куймадылар. Пекиндагы 250 мең мөселманга 70 мәчет эшләп килә. Ә 1,5 миллион мөселман яшәгән Мәскәүнең бу төшенә дә керми.
– Кызганыч, шовинистик көчләрнең йогынтысы зур. Бүген руслар дин җитәкчеләреннән, сәясәтчеләрдән: «Россия — православ дәүләт», — дигән лозунгны ишетә. Шуңа күрә башка диннәрне дәүләтнең традицион, тарихтан килгән дине итеп танырга теләмиләр. Мәскәүдә мәчет төзелешенә кайбер руслар бик каршы чыгалар. Хәтта чиркәүләрдә имзалар туплап, дәүләт җитәкчелегенә мәчет төзүгә каршы шикаять язалар. Текстильщикта мәчет төзелешенә урын бирергә дип язылган шәһәр хакимияте карарына каршы килеп, шовинистлар баш күтәрде. Урамдагы асфальтка кадәр «Мәчеткә урын юк» дип язылган иде. Хәтта Габдулла Тукайга һәйкәл куюга да каршы чыктылар. Кайбер атакайлар шушы һәйкәлне куйдырмаска дип имзалар җыйган дигән мәгълүмат та бар. Халык: «Без һәйкәлне тотмаячакбыз, шартлатачакбыз», — дигән сүзләр таратты. Бу безнең җәмгыятебезнең авыру икәнлеген күрсәтә. Бу «авыру»дан котылу өчен дин әһелләре генә түгел, сәясәтчеләр дә бер юнәлештә эшләргә тиеш.
Мәктәптә дин укытырга мөмкинлегебез юк
– Мәктәпләрдә православие дине керә башлаячак. Моңа ата-аналар бер дә риза түгел. Чөнки сыйныфларда төрле милләт балалары укый. Ни өчен һаман да ислам динен укыта алмыйбыз?
– Без мәктәпләрдә динне дин буларак укытуга каршы булдык. Чөнки Россия субъектларында дин дәресләре керсә, сыйныфларда аз санлы мөселман балаларына ислам динен укытырлык мөгаллимнәр табылмаячак һәм бары тик христиан дине генә керәчәк. Мәктәпләргә дин дәресләрен кертмәскә, дигән юнәлешне мөмкин кадәр алып бардык. Дин укытуга караганда, бөтендөнья диннәре тарихын өйрәтү Россиягә файдалырак, дигән тәкъдим белән чыктык. Күпмилләтле дәүләттә аерым динне генә укыту башкаларын кимсетә. Мәктәптә үк балаларны бер-берсенә каршы куеп, фетнәгә җирлек туа, дип әйтә килдек. Хәзер инде без өч төрле компонент нигезендә, дини һәм этика дәресләрен мәктәп программасына кертүгә ризалаштык. Бу да ничә ел сөйләшүләр алып бару нәтиҗәсендә ирешкән компромисс вариант кына. Әгәр хәзерге вакытта дин культурасы, дөньяви диннәр тарихы, заманча этика дәресләрен программага кертмәсәк, безнең бөтен республикаларда, өлкәләрдә православие дине генә укытыла иде. Чөнки ике ел элек Россиянең 74 субъектында рус православиесе мәдәнияте дигән фән рәсми рәвештә кертелде. Башка дин мәдәниятләрен өйрәнү бөтенләй каралмаган иде. Россия Президентына бу хакта мөрәҗәгать итеп, тәҗрибә рәвешендә 19 субъектка диннәр мәдәниятен, дөньяви диннәр тарихын һәм заманча этика дәресләрен кертә башладык. Шуның нәтиҗәсендә ачыкланганча, ата-аналар һәм балаларның 60 проценты рус православиесен өйрәнергә теләми икән. Алар без тәкъдим иткән вариантны кулай дип тапты. Әмма бүген чиркәү үз дигәнен үткәрергә тырыша. Ни өчен ислам динен, мәдәниятен укытып булмый? Чөнки өйрәтергә укытучылар юк. Мәскәү шәһәрен генә алыйк, ике меңнән артык мәктәпкә ике мең укытучы да әзерли алмыйбыз. Аны кем өйрәтергә, кем әзерләргә тиеш? Дин әһелләре бүген дәүләттән хезмәт хакы алмый. Мәчетләрнең җиренә, утына салым түләргә кирәк. Ничек итеп без дәүләткә динне укытучы мөгаллимнәрне дә әзерли алыйк ди?! Безнең андый матди мөмкинлегебез юк. Бу — Мәгариф министрлыгы аша әзерләнергә тиешле кадрлар. Аның өчен махсус программалар языла, ә калганы — дәүләтнең бурычы. Конституция нигезендә дә дин мәктәптән аерылган. Ә дин әһелләренә мәктәпкә кереп балалар укытуга хокук бирелмәгән.
– Татарлар диннән бераз ераграк, дидегез. Туган авылыгыз Шәлегә еш кайтасыз, соңгы елларда үзгәреш сизәсезме?
– Гомумән, Татарстанда ислам дине зур үсеш кичерә. Советлар Союзы вакытында Татарстанда 18 мәчет төзелсә, бүген аларның саны 1200 дән артып киткән. Бу халкыбызның динен торгызырга, балаларына ислам тәрбиясен бирергә теләге барлыгын күрсәтә. Инде үземнең ана ватаным Шәле хакында әйткәндә, анда да байтак үзгәрешләр бар. Яңа ике мәчет төзелде, авылда мәдрәсә ачылды. Теләге булган балалар, өлкән яшьтәгеләр ислам тәгълиматын өйрәнә. Бу мине дә, авылдашларымны да сөендерә.
Алсу ХӘСӘНОВА
Ватаным Татарстан